Beskidzka Droga Integracyjna - Rok 2010

II Festiwal Chleba w Andrychowie

Beskidzka Droga Integracyjna

W dniu wczorajszym (9 listopada 2010 r.) w Miejskim Domu Kultury odbyła się publiczna prezentacja rozwiązań projektowych przedsięwzięcia : Budowa drogi krajowej nr 52 Bielsko-Biała - Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna - BDI). To potężna, wielomiliardowa inwestycja na realizację której 2/3 środków pochodzić ma z Unii Europejskiej. Przyzwyczailiśmy się już do informacji o BDI. Są z nami od ... 20 lat. Spotkanie nie cieszyło się szczególnym zainteresowaniem andrychowian. Oprócz przedstawicieli władz samorzadowych i osób najbardziej zainteresowanych (tych, przez których posesje przejdzie nitka BDI) na palcach obu rąk można by pewnie policzyć mieszkańców. Skąd tak małe zainteresowanie kluczową dla regionu inwestycją?

Wydaje się, że w dobie internetu coraz więcej osób czerpie swoją wiedzę wyłącznie z sieci. Nie ma w tym oczywiście nic złego, zwłaszcza, że strona internetowa GDDKiA szczegółowo i precyzyjnie informuje o wydarzeniach i postępach prac. Tam również wyczytać można, że na całej trasie przebiegu BDI, przez większą część listopada odbywać się będą prezentacje publiczne - organizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie oraz Konsorcjum projektowe TRANSPROJEKT Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów Sp. z o.o. i Pracownię Inżynierską KLOTOIDA

Treść informująca o prezentacji dostępna jest w poniższym linku :

http://krakow.gddkia.gov.pl/wydarzenia/2010/1060-bdi-prezentacje-projektu-w-gminach

Tak więc, w ramach prezentacji publicznej rozwiązań projektowych będą miały miejsce nie tylko prezentacje publiczne ale i dyżury projektantów.

Jak wspomnieliśmy - Andrychów nie jest oczywiście jedynym miejscem tego typu prezentacji. Odbywają się one przez trzy tygodnie listopada w dziesięciu miejscach związanych ściśle z tą właśnie inwestycją. Jak informuje strona GDDKiA w przytoczonym materiale z Dziennika Polskiego z dn. 3.11.2010 r. - Na kolejną prezentację wariantów BDI nie zgodził się jedynie wadowicki magistrat

Kto nie uczestniczył w andrychowskiej prezentacji - nic straconego - bardzo dobrze przedstawiona charakterystyka i skrócony opis inwestycji znajduje się w poniższym linku :

http://krakow.gddkia.gov.pl/wydarzenia/2010/1061-beskidzka-droga-integracyjna-bdi

Tekst tekstem, ale podczas spotkania można było na własne oczy zobaczyć jak ogromną inwestycją dla regionu jest budowa omawianego przedsięwzięcia - budowa nowej drogi dwujezdniowej o bardzo wysokich paramentach technicznych, drogi która odciąży ruch istniejący na obecnej krajówce DK 52, usprawni go, zwiększy bezpieczeństwo oraz co najważniejsze - odciąży centra miejscowości leżących przy DK 52 od ruchu tranzytowego.

Droga ta - tak naprawdę to to nic innego jak połączenie ze sobą obwodnic miast. Zamierzeniem publicznej prezentacji jest to, aby na etapie który teraz właśnie się odbywa - skonsultować ze społeczeństwem to zamierzenie po to, by usłyszeć szereg uwag i wniosków na temat zaproponowanych wariantów.

Wykonana do tej pory praca projektowa to efekt przemyśleń i wcześniejszych konsultacji. Wybrano dwa warianty przebiegu BDI. Kolejne ważne konsultacje będą odbywały się w sprawie wydania decyzji środowiskowej. Aby uniknąć późniejszego zaskoczenia - już teraz, na tym etapie prowadzone są spotkania - prezentacje rozwiązań przebiegu BDI.

Jak informowali prowadzący spotkanie - "Jesteśmy na etapie początkowym, ale to jest cały czas etap w celu uzyskania decyzji środowiskowej, tej najważniejszej, podstawowej decyzji, która umozliwia dalszą realizację zadania. Kolejną decyzją - bardzo ważną, kończącą fazę projektową będzie decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej".

Podczas spotkania poruszano również kwestie procedur pozyskiwania nieruchomości na cele drogowe, informowano o szczegółach "specustawy", która reguluje prawnie przejmowanie gruntów przeznaczonych pod budowę BDI. Bez tej "specustawy" ogromne rozdrobnienie gruntów w Małopolsce i nabywanie ich na drodze umów notarialnych byłoby bardzo żmudne. Na szczęście - jak informowali przedstawicieli - nie tracą na tym właściciele - otrzymując zadośćuczynienie i rekompensaty za swój majątek i nieruchomości. Jak informowali przedstawiciele - Wyceny są dobre i jest się w stanie odtworzyć, a nawet skorzystać, odtwarzając nieruchomość w nowszej technologii

Kierownik Projektu - Piotr Soczyński przybliżył historie budowy BDI

Powiedział m.in.

Historia BDI ma już ponad 20 lat. Natomiast mieliśmy taki program przed 2005 rokiem że będziemy budować tylko obwodnicę Andrychowa. Z tego GDDKIA się wycofała, gdyż wazniejszym celem jest ta duża inwestycja, przebiegająca przez 12 gmin.

Program budowy BDI jest bardzo bogaty. Droga jest skomplikowana jeśli chodzi o rozwiązania techniczne ze względu na budowę terenu. Ilość obiektów jest duża. Rozwiązania są rozwiązaniami bardzo nowoczesnymi.

Staramy się w przyszłym roku na przełomie I i II połowy złożyć wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w celu uzyskania decyzji środowiskowej w jak najszybszym czasie. Przy założeniu że nie będzie większych problemów - jest szansa by w ciągu kilku miesięcy taką decyzję uzyskać - otworzy to zielone światło dla tej inwestycji.

Przedsięwzięcie ma charakter ponadlokalny. Nie zapomniano w nim o ochronie środowiska. Zabezpieczenia akustyczne, zieleń ochronna, kanalizacja deszczowa i urządzenia podczyszczające, przejścia dla zwierząt, ogrodzenia, pasy technologiczne - to tylko część infrastruktury BDI.

Jak wspomnieliśmy - studium techniczno ekonomiczne realizowane jest dla dwóch wariantów przebiegu drogi. Wjazdy odbywać się będą tylko przez węzły drogowe - bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania.

To właśnie one w większości stanowią o tym, że trzeba będzie na terenie Gminy Andrychów wyburzyć w wariancie I - 20 budynków mieszkalnych, a innych, budynków gospodarczych, garaży itp - 31. W drugim wariancie budynków mieszkalnych do wyburzeń będzie 31, a innych zabudowań - 41

Powtarzamy - poprzednio w planie zagospodarowania były skrzyżowania z BDI, a obecnie będą to węzły. Obiekty przeznaczone do wyburzenia w większości to budynki w okolicy węzłów - gdyż dwupoziomowe skrzyżowania i rozjazdy wymagaja odpowiednich powierzchni.

Węzeł w Andrychowie przygotowano w dwóch wersjach

Wersja A - półkoniczyna

Wersja B - trąbka. To właśnie ta wersja prawdopodobnie przyjęta będzie do realizacji

Co jeszcze o BDI?

Wariant 1 (zielony) jest wyraźnie lepszy i to właśnie on na 99,9% zostanie poddany realizacji. Trasa zielona ma również akceptację samorządu, opowiada się za nia większość mieszkańców

Tak więc - na 99,9 % - będzie to wariant 1 (zielony) niemniej jednak - muszą być przygotowane dwa warianty

Jak widać - trasa biegnie w rozsądnej odległości od osiedla

Poniżej - Węzeł w Inwałdzie - Wariant A

BDI to nie tylko sama trasa szybkiego ruch. To również dużo lokalnych dróg dojazdowych, które stanowią dojazdy do działek.

Koszt kilometra BDI to ok. 50 mln zł. Cena wynika stąd że trasa o długości 60 km w 40% przebiegać będzie na obiektach mostowych (najdłuższa estakada liczy ok 1200m)

Jak wygląda przekrój poprzeczny nitki BDI przez Gminę Andrychów? Po lewej fragment zbocza - od wysypiska śmieci w środku - estakada o długości prawie 800 metrów. Skala - pionowa część kratki - 10 m., pozioma - 100 m. Jak widzimy - część andrychowskiej nitki pobiegnie na wysokości kilkunastu metrów

To i tak nic - w porównaniu z estakadą BDI nad doliną Kleczanki ! gdzie pobiegnie na wysokości ... ok 40 metrów i będzie miała długość ponad 1200 metrów

Wgląd do planów będzie możliwy do 2 grudnia w wydziale drogownictwa UM. Można je również oglądać na przytoczonej powyżej stronie GDDKiA

Na zakończenie spotkania Burmistrz Andrychowa Jan Pietras poinformował o inwestycjach Gminy w budowę małej - lokalnej obwodnicy Andrychowa, mającej na celu odciążenie ruchu z kierunku osiedla, które liczy ok. 12000 mieszkańców. Prace nad budową tej właśnie inwestycji gminnej mają ruszyć wkrótce.

 

Półkoniczynki, estakady, trąbki, węzły, specustawy, rekompensaty, odszkodowania, przeprowadzki itp. itd. Jak widać na przedstawionych powyżej fotografiach - tak skomplikowanej inwestycji (pomijając oczywiście budowę zbiornika w Świnnej Porębie - dawno nie było w naszych okolicach. Czy doczekamy się budowy i realizacji BDI? Oto jest pytanie. Podobnie jak to - którędy w końcu przebiegać będzie nitka na poniższym slajdzie

Miejmy nadzieję, że w miejscu w którym wszystko się zaczęło ... wszystko się nie ... bo konsekwencje dla całego ruchu tranzytowego i komunikacyjnego w tej okolicy - jak twierdzili prowadzący spotkanie - będą fatalne.

 

Ponieważ skala przedstawianego przedsięwzięcia i natłok informacji był bardzo duży - bardzo prosimy wszystkich, którzy zauważą jakąkolwiek nieścisłość w powyższym tekście o przesłanie informacji na adres redakcji wins@andrychow.pl

 

Jarosław Skupień



andrychow.pl © 2002
http://www.nowiny.andrychow.pl/